ПРАВОВІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ
Анотація
У статті досліджено правові засади розвитку інклюзивної освіти в умовах інтеграції України в Європейське співтовариство. Акцентовано увагу на проблематиці впровадження інклюзивного навчання. У вітчизняному законодавстві використовується такий термін, як «діти з особливими освітніми потребами», що зазвичай охоплює дітей з вадами психофізичного розвитку та дітей з інвалідністю. Обґрунтовуються шляхи вирішення наявної проблематики, зокрема недостатнє фінансування навчальних закладів, нестача кваліфікованих кадрів, надмірне наповнення класів, нечіткість законодавства у цій сфері, недостатня кількість необхідних матеріалів для забезпечення якісного освітнього процесу, погана облаштованість будівель навчальних закладів та упередження щодо дітей з особливими освітніми потребами. Зазначено, що для вирішення перелічених проблем необхідно запровадити позитивний досвід європейських країн, а особливо Італії та Швеції, оскільки у них налагоджена співпраця між органами місцевого самоврядування та урядом, що забезпечує якісне фінансування освіти. Щодо освітнього процесу, то тут потрібно звернути увагу на досвід країн, в яких є тісний зв'язок між інклюзивною та загальною освітою. Наведене сприятиме залученню більш кваліфікованих кадрів до навчального процесу та полегшуватиме роботу вчителя. Наголошено на доцільності враховувати досвід Франції у розробці нормативно-правових актів у сфері інклюзивного навчання в Україні.
Додатково здійснено аналіз положень Закону України «Про загальну середню освіту», в останній редакції якого відбулися такі зміни: 1) гарантування можливості учнів з особливими освітніми потребами навчатися в загальноосвітніх навчальних закладах, самостійно вибирати освітню програму; 2) право дітей з особливими освітніми потребами самостійно вибирати напрями навчання, з огляду на власні потреби та таланти; 3) право проведення відповідних групових та індивідуальних консультацій на базі школи; 4) право на неупереджене та доброчесне оцінювання незалежно від форми та траєкторії навчання; 5) право на фінансову автономію шкіл тощо.
Посилання
2. Декларація прав дитини. Відомості ВВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_384.
3. Досвід реалізації інклюзивної освіти в країнах Європи. Інклюзивна освіта. URL: http://inklyuzi.blogspot.com/p/blog-page_66.html.
4. Закон України «Про загальну середню освіту». Законодавство України. Відомості ВВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14.
5. Закон України «Про освіту». Законодавство України. Відомості ВВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
6. Кайдалова Г.П. Досвід зарубіжних країн у запровадженні інклюзивного навчання в Україні. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 6 (50). С. 108-116.
7. Конвенція про права дитини. Відомості ВВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021.
8. Лукіна Т.О., Грищенко Г.А. Вплив сучасних змін правових норм на розвиток інклюзивної освіти в галузі дошкільної та загальної середньої освіти в Україні. Соціальна і гуманітарна політика. 2018. С. 106-115.
9. Минулого навчального року інклюзивна освіта діяла майже у 4 тис. шкіл. Українські національні новини. URL: https://www.unn.com.ua/uk/news/1823199-minulogo-navchalnogo-roku-inklyuzivna-osvita-diyala-mayzhe-u-4-tis-shkolakh.
10. Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах. Відомості ВВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF.
11. Поцко О.В. Нормативно-правові аспекти інклюзивної освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка і соціальна робота». Випуск 34. С. 160-163.
12. Прийнято новий Закон «Про повну загальну середню освіту» - «за» проголосували 327 нардепів. Мініс-терствоосвіти інауки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/prijnyato-novij-zakon-pro-povnu-zagalnu-serednyu-osvitu-za-progolosuvali-450-nardepiv.
13. Резолюція 48/96 Генеральної Асамблеї ООН від 20 грудня 1993 року. «Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів». Відомості ВВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_306.
14. Саламанська декларація та рамки дій щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами. Відомості ВВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94.
15. Хомишин І.Ю. Адміністративно-правове регулювання інклюзивної освіти в Україні. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2017. № 28. С. 53-55.