АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У СФЕРІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Т. І. Білоус-Осінь Національний університет «Одеська юридична академія»
  • О. Є. Панфілов Національний університет «Одеська юридична академія»
Ключові слова: вища освіта, виконавчо-розпорядча діяльність, карантин, дистанційне навчання, інформаційно-телекомунікаційні технології

Анотація

   Статтю присвячено дослідженню адміністративно-правового забезпечення дистанційного навчання у сфері вищої освіти. Визначено, що з метою забезпечення права на освіту в умовах дії карантину актуалізовано практику використання дистанційної форми навчання. При цьому дистанційне навчання реалізовується шляхом: застосування дистанційної форми як окремої форми навчання; використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах. Проаналізовано якісно-змістовні ознаки дистанційного навчання у сфері вищої освіти як спосіб навчального процесу, педагогічної технології, спосіб управлінського впливу у сфері освіти та форми навчання. Встановлено, що дистанційне навчання передбачає отримання освітніх послуг на відстані за допомогою комп’ютерних і комунікаційних технологій через цілеспрямовану і контрольовану самостійну діяльність здобувача вищої освіти, який може навчатися в зручному для себе місці, за індивідуальним розкладом, використовуючи комплекс спеціальних засобів дистанційного навчання і погоджену можливість взаємодії з викладачем. Вбачається доцільним використання комплексного підходу до визначення дистанційного навчання у сфері вищої освіти, за якого кожна його змістовно-якісна характеристика буде врахованою. Визначено, що процес дистанційного навчання являє собою передачу інформації певного змісту (знання, вміння, навички), кінцевою метою якого є здатність здобувача вищої освіти використовувати цю інформацію у своїй діяльності. Звернуто увагу на відсутність визначеної процедури переходу на дистанційне навчання за вибором здобувача вищої освіти, неналежний рівень авторизованого доступу до інформаційно-комунікаційних інструментів організації дистанційного навчання; відсутність критеріїв перевірки результатів виконання навчальних планів здобувачами вищої освіти тощо. Необхідним видається побудова інституційної системи забезпечення дистанційного навчання в Україні, діяльність якої має бути спрямовано на вироблення якісно-змістовних елементів системи дистанційного навчання.

Біографії авторів

Т. І. Білоус-Осінь, Національний університет «Одеська юридична академія»

кандидат юридичних наук,
доцент кафедри адміністративного і фінансового права

О. Є. Панфілов, Національний університет «Одеська юридична академія»

кандидат юридичних наук,
доцент кафедри адміністративного і фінансового права

Посилання

Конституція України. Із змінами, внесеними Законом України від 08.12.2004 р. № 2222-ІV. Дата

оновлення 01.01.2020 р. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80

(дата звернення: 06.10.2020).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення: 24.06.2020 р. URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 06.10.2020).

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Дата оновлення: 21.06.2020 р. URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 06.10.2020).

Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 : Постанова Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 р. № 211. URL:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/211-2020-%D0%BF. (дата звернення: 06.10.2020).

Кашицин В.П. Дистанционное обучение в высшей школе: модели и технологии. 3-е изд. доп.

Москва : Центр информатизации Минобразования России, 2009. 42 с.

Kose U., Koc D. Artificial Intelligence Applications in Distance Education. IGI Global, 2014. 357 p.

Negash S., Whitman Michael E., Woszczynski Amy B. Handbook of Distance Learning for Real-Time

and Asynchronous Information Technology Education. New York : Hershey, 2008. 381 p.

Биков В.Ю., Кухаренко В.М. Технологія розробки дистанційного курсу. Київ : Міленіум, 2008. 324 с.

Боцула М.П., Кречман Д.Л., Плахотник І.В. ELearning Server. Рекомендації тьюторам : методичний посібник. 2-е вид. Вінниця : ВНТУ, 2015. 158 с.

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. Офіційний вісник України. 2014. № 63. Ст. 7 (редакція втратила чинність).

Про дистанційне навчання : Наказ Міністерства освіти та науки України від 25.04.2013 р. № 466. Офіційний вісник України. 2013. № 36. Ст. 202.

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні : Постанова Міністерства освіти та науки України від 20.12.2000 р. URL: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html (дата звернення: 06.10.2020).

Рекомендації щодо організації поточного, семестрового контролю та атестації здобувачів вищої освіти

із застосуванням дистанційних технологій : Лист Міністерства освіти і науки України від 14 травня 2020 р.

№ 1-9 – 249. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodoorganizaciyi-potochnogo-semestrovogo-kontrolyuta-atestaciyi-zdobuvachiv-osviti-iz-zastosuvannyamdistancijnih-tehnologij (дата звернення: 06.10.2020).

Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text

(дата звернення: 06.10.2020).

Опубліковано
2021-02-11
Розділ
Статті