ВПЛИВ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ НА ФОРМУВАННЯ ТЕОРІЇ СОЦІАЛЬНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ КОЛИШНІХ ЗАСУДЖЕНИХ
Анотація
У статті здійснена спроба прослідкувати взаємозв’язок загально-наукових підходів до розуміння компетент- ностей та етапів їх формування з нагальними станом формування теорії соціальної реабілітації колишніх засу- джених у кримінально-виконавчому праві України. Протягом дослідження автор доводить тезу, що соціальній реабілітації засуджених і звільнених у пенітенціарній системі слід надати особливого статусу як одному із ключо- вих завдань діяльності відповідних органів і установ. Реформування кримінально-виконавчої системи України, її гуманізація, соціалізація, імплементація та реалізація міжнародних стандартів поводження із засудженими потребує введення в національне законодавство і практику діяльності інституту соціальної реабілітації. Подаль- ша ґрунтовна розробка правових та соціально-педагогічних (теоретичних і методологічних) засад вирішення проблеми соціальної реабілітації колишніх засуджених також відповідає практичним запитам пенітенціарної системи, яка останнім часом активно оновлюється та перетворюється. Але при цьому більшість аспектів реабіліта- ційної роботи вимагають комплексного соціологічного підходу, який би торкався як загальносоціальних проблем соціальної стратифікації, соціальної мобільності, зміни статусно-рольових настанов, макро- та мікросоціального середовища, великих і малих соціальних груп, соціальних інститутів, так і глибинного дослідження конкретних проблем, які стосуються колективів засуджених, родин, дозвілля тощо. Утім, констатується значний брак наукових досліджень у вказаній сфері. При цьому формулюється, що в частині наукових робіт із кримінально-виконавчої тематики йдеться виключно про постпенітеціарний аспект соціальної реабілітації колишніх засуджених, що видається доволі звуженою позицією. Окремим аспектом у статті розглядається роль органів пробації в забезпеченні постпенітенціарної реабілітації звільнених, наводяться ґрунтовні позиції різних дослідників.
Посилання
Хуторской А.В. Общепредметное содержание образовательных стандартов: материалы проекта
«Стандарт общего образования». Москва, 2002. 160 c.
Стратегия модернизации содержания общего образования: материалы для разраб. док. по обновлению общ. образования. Москва, 2001. URL : http://www.rcde.nov.ru/sites/default/files/doc/strategiya_
modernizacii_do_2010_g.doc (дата звернення: 12.09.2020).
Реформы и развитие высшего образования: програм. док. ЮНЕСКО. Париж : ЮНЕСКО, 1995. 46 с.
Дікова-Фаворська О.М. Соціологічна концептуалізація освіти осіб з функціональними обмеженнями
здоров’я : автореф. дис. … д-ра соціол. наук. Запоріжжя, 2009. 40 с.
Шевцов А.Г. Сучасні проблеми освіти і професійної реабілітації людей з вадами здоров’я : монографія.
Київ : Соцінформ, 2004. 200 с.
Попов С.Н. Физическая реабилитация: учебн. для студ. высш. уч. завед. обучающихся по Гос. образоват. стандарту 022500 «Физическая культура для лиц с отклонениями в состоянии здоровья» (Адаптивная
физическая культура) / под общей ред. проф. С.Н. Попова. Изд. 3-е. Ростов на Дону : Феникс, 2005. 608 с.
Клушина Н.П. Модель деятельности терри- ториального центра социальной помощи семье и детям по социальной реабилитации подростков с девиантным поведение. Вестник СевКавГТУ. Вып. 6. 2001. С. 39–44.
Тюпля А.Т. Соціальна робота: теорія і практика : навч. посіб. Київ : Знання, 2008. 574 с.
Хрусталев С.А. Методика и практика социаль- но-психологической реабилитации незрячих : учеб.
пособ. Москва : ВОС., 1986. 66 с.
Сайко Н. Соціальна реабілітація як процес та кінцевий результат. Вип. 71. 2018. С. 16–20. URL :
http://nbuv.gov.ua/UJRN/pena_2018_71_5 (дата звер- нення: 23.09.2020).
Мосійчук Т.Є. Соціальна реабілітація соціаль- но-депривованих категорій населення: соціологічний
підхід : дис… канд. Наук : 22.00.04. 2008. С. 89–100, 110–116, 130–137, 158–168, 172–190.
Федик О.В., Шкраб’юк В.С. Слціально-психологічна реабілітація осіб, засуджених до позбавлення волі. URL : http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/11/14.pdf (дата звернення: 5.09.2020).
Стручков Н.А. Курс исправительно-трудового права: проблемы общей части : учебное пособие.
Москва : Юриздат, 1984. 240 с.
Організація діяльності спостережних комі- сій: Положення про спостережні комісії : наук.-пр- акт. комент. / І.С. Яковець. Москва : Penal Reform Intenational, 2006. 190 с.
Алферов Ю.А. Международный пенитенциарный опыт и его реализация в современных условиях. PRI. № 24. 1996. C. 15–19.
Кримінально-виконавча інспекція: завдання та перспективи розвитку управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Вінницькій області. URL : http://kvs.vn.ua/pro_nas/
kriminalno-vikonavcha_inspekciya (дата звернення: 9.09.2020).
Чернишов Д.В. Адміністративно-правові засади пробації в Україні : дис. … канд. юрид. наук. Київ, 2019. 215 с.
Сьомін С.В. Європейські правила пробації та реформування кримінально-виконавчої сис- теми в Україні. Стратегічні пріоритети. № 2. 2014. С. 154–159.
Про Стратегію реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки : Указ Президента України від 20.05.2015 № 276/2015. Урядовий кур’єр. 2015. № 92.
Ягунов Д. Принципи пробації: європейські стандарти та проблеми їх реалізації в Україні. Нау- ковий вісник Ужгородського національного універ- ситету. Серія «Право». Випуск 9. Том 4. Ужгород. 2012. С. 172–176.
Реформування системи пробації та ресоціа- лізація. URL : https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/reformi/verhovenstvo-prava-ta-borotba-z-korupciyeyu/reformuvannya-sistemi-probaciyi-ta-resocializaciya (дата звернення: 13.09.2020).
Про схвалення Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до
року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 № 1027-р. Урядовий кур’єр. 2018. № 243.
Шевченко А.М. Социальная реабилитация бывших заключенных : дисс. … канд. соц. наук. Ростов-наДону, 1997. 143 с.
Панасюк М. Специфіка соціальної роботи в місцях позбавлення волі. Соціологічне досліджен- ня. Соціальна політика і соціальна робота. № 2. 2002. С. 44–63.