ЄДНІСТЬ І ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ В ПИТАННЯХ ДИСКРИМІНАЦІЇ У СФЕРІ ПРАЦІ
Анотація
У статті розглянуто питання дискримінації. Під дискримінацією в трудовому праві розуміють незаконний навмисний акт або бездіяльність, виражений через будь-яку пряму або непряму відмінність, виняток або привілей на підставі, не пов’язаній з вимогами роботи, коли він спрямований на обмеження визнання, здійснення або використання особами їхніх трудових прав та обов’язків чи запобігання ним, крім того, створення більш сприятливих можливостей для певних груп осіб, що тягне юридичну відповідальність.
Диференціація – це бажання забезпечити «реальну рівність» порівняно з тією, яка встановлена у законодавстві щодо трудового законодавства, а також делімітацію правових норм на основі юридично значущих чинників, щоб визначити загальні положення трудового законодавства для певних категорій працівників. Трудове право унікальне у своїх принципах, оскільки воно має єдність сутності, єдність мети правової політики, єдність охорони праці, права працівників, єдність джерел права тощо. Єдність правового регулювання фактично передбачає диференціацію, а не заперечує.
У статті розглянуто питання гендерної рівності, яка все ще залишається актуальною, з точки зору диференціації.
Відповідно до Конституції України, де статтею 24 визначено, що рівність прав жінки та чоловіка забезпечується наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, здобутті освіти та професійній підготовці, праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці та здоров’я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною та моральною підтримкою материнства й дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.
Концепція позитивної дискримінації не закріплена законом. Однак закон про забезпечення рівних прав та можливостей для жінок та чоловіків визначає позитивні дії у спеціальних тимчасових заходах, які мають законну та об’єктивно виправдану мету, спрямовані на усунення правової чи фактичної нерівності у здатності жінок та чоловіків до виконання прав та свободи, що створені Конституцією та законами України.
Посилання
2. Аристова С.В. Особенности отраслевой дифференциации в правовом регулировании трудовых отношений. Вестник Московского университета. Cepия 1: Право. 2001. № 1. С. 96–104.
3. Кодекс законів про працю України : Закон України від 10 грудня 1971 р. № 322-VIII. Дата оновлення:
2 квітня 2020 р. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/322-08 (дата звернення: 28.03.2021).
4. Войтинский И.С. Трудовое право СССР. Москва : Госюриздат, 1925. С. 63–65.
5. Скачкова Г.С. Расширение сферы действия трудового права и дифференциации его норм. Москва : МГИУ, 2003. 220 с.
6. Іншин М.І. Поняття диференціації правового регулювання в сфері державної служби України. Вісник Національного університету внутрішніх справ. 2003. № 21. С. 136–143.
7. Пашков А.С. Хозяйственный механизм и трудовое право. Правоведение. 1982. № 5. С. 480.
8. Коляда Т.А. Диференціація правового регулювання праці за трудовим законодавством України : автореф. дис. … канд. юрид. наук : спец. 12.00.05 ; ХНУВС. Харків, 2001. 18 с.
9. Дашковська О.Р. Правове становище жінки в аспекті гендерної рівності: загальнотеоретичний аналіз : автореф. дис. … докт. юрид. наук : спец. 12.00.01. Харків, 2008. 20 с.
10. Конституція України : прийнята 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. Дата оновлення: 1 січня 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 28.03.2021).
11. Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків : Закон України від 8 вересня 2005 р. № 2866-IV. Дата оновлення: 7 січня 2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15#Text (дата звернення: 28.03.2021).
12. Христова Г. Позитивні обов’язки держави у сфері протидії дискримінації. Вісник Національної академії правових наук України. 2013. № 4 (75). С. 13–18.