УКРАЇНА ЯК СОЦІАЛЬНА ДЕРЖАВА: КОНСТИТУЦІЙНИЙ ВИМІР
Анотація
У дослідженні сучасних напрямів подальшого розвитку Української держави і суспільства значна увага приділяється підвищенню ефективності реалізації положення Конституції України 1996 року, відповідно до якого Україна проголошується соціальною державою (стаття 1). З моменту появи поняття «соціальна держава» воно було доволі контроверсійним, розглядалося під різними кутами, з різних точок зору, із застосуванням різних методологічних позицій та в контексті різноманітних доктрин. По відношенню до України найбільший інтерес представляють напрацювання національної юридичної науки та практики з цього питання.
Метою статті є аналіз рішень Конституційного Суду України, в яких є положення щодо уточнення визначення поняття «соціальна держава».
У мотивувальній частині Рішення від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 у справі за конституційним поданням правління Пенсійного фонду України щодо офіційного тлумачення положень статті 1, частин першої, другої, третьої статті 95, частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116, частини другої статті 124, частини першої статті 129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України, пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв’язку з окремими положеннями Конституції України Конституційний Суд України продемонстрував ухильний підхід, який полягає в тому, що попри аналіз поняття «соціальна держава» по відношенню до сучасних українських реалій, цей аналіз не був повним, визначення не було сформульовано. Навряд чи можна прийняти подібну практику єдиного органу конституційної юрисдикції, особливо враховуючи доволі незначну кількість справ, яку щорічно розглядає цей орган (у порівнянні з українськими судами загальної юрисдикції). Перспективи подальших досліджень полягають в аналізі й інших рішень Конституційного Суду України, положення яких можуть відповісти на запитання «Що уявляє собою соціальна держава в контексті сучасних українських реалій?».
Посилання
2. Прилипко О. Право на працю в системі прав людини. Право України. 2014. № 6. С. 102-110.
3. Mishyna N., Surilova O. Constitutional and Administrative Aspects of the Ukrainian Medical Code. Wiadomosci Lekarskie. 2020. № 1. P. 191-195.
4. Mishyna N. Ukrainian Municipal Reform: Constitutional Basis. Конституційно-правові академіч¬ні студії. 2020. № 3. P. 85-91.
5. Сокуренко В. Принципи соціальної держави в ракурсі деяких актів конституційного Суду України. Доктринальні підходи в діяльності Конституцій¬ного Суду України : зб. матеріалів і тез наук.-практ. онлайн-конф. (м. Київ, 28 жовтня 2020 р). Київ : Ваіте, 2020. С. 76-82.
6. У справі за конституційним поданням правлін¬ня Пенсійного фонду України щодо офіційного тлу¬мачення положень статті 1, частин першої, другої, третьої статті 95, частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116, частини другої статті 124, части¬ни першої статті 129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України,
пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністра¬тивного судочинства України в системному зв’яз¬ку з окремими положеннями Конституції України : Рішення Конституційного Суду України від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012. URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/v003p710-12
7. У справі за конституційними поданнями 49 на¬родних депутатів України, 53 народних депутатів України і 56 народних депутатів України щодо від¬повідності Конституції України (конституційності) пункту 4 розділу VII «Прикінцеві положення» Зако¬ну України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» : рішення Конституційного Суду України від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/v020p710-11
8. У справі за конституційним поданням Упов¬новаженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конститу- ційності) положень підпункту «б» підпункту 4 пунк¬ту 3 статті 7 Закону України «Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне стра¬хування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», пункту 1, абзацу третього пунк¬ту 5, пункту 9, абзаців другого, третього пункту 10, пункту 11 розділу I Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов'язко¬ве державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захво¬рювання, які спричинили втрату працездатності» (справа про страхові виплати) : рішення Консти¬туційного Суду України від 8 жовтня 2008 року № 20-рп/2008. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/v020p710-08