ЩОДО КЛАСИФІКАЦІЇ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ У СФЕРІ ПУБЛІЧНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ
Анотація
особливості адміністративних правопорушень у сфері публічної безпеки України. Проаналізовано підходи уче-
них-правознавців щодо розуміння сутності категорії «адміністративне правопорушення». З’ясовано, що фак-
тична характеристика адміністративних правопорушень у сфері публічної безпеки може бути представлена дво-
єдиною системою, яка складається з підсистем зовнішніх і внутрішніх ознак. До останніх автор відносить ті, що
характеризують його зміст, внутрішню складову частину й випливають з юридичних складів проступків у сфері
публічної безпеки, а до зовнішніх – усі інші риси, які переважно стосуються зовнішнього вираження адміністра-
тивного правопорушення, здійснення посягання на об’єкти сфери публічної безпеки. Обґрунтовано, що кара-
ність проступку передбачає обов’язкове притягнення особи до адміністративної відповідальності й застосування
до особи санкцій, унаслідок яких вона зазнає матеріальних втрат і моральних обмежень. Для того, щоб проти-
правні дії чи бездіяльність особи були визнані адміністративним правопорушенням, вони повинні бути вчинені
деліктоздатною (осудною) особою, яка може нести адміністративну відповідальність і бути суб’єктом проступку,
натомість діяння неосудної особи взагалі не визнаються правопорушеннями. Установлено, що ознака свідомої
вольової поведінки особи передбачає, що процес вчинення правопорушення контролюється та усвідомлюється
особою, а тому сам проступок добровільний. Така характеристика пов’язана з деліктоздатністю особи, тобто її
спроможністю нести юридичну відповідальність за власні протиправні діяння, відповідати за них перед суспіль-
ством і державою та розуміти можливість настання шкідливих наслідків, що можуть відбуватися внаслідок вчи-
нення делікту. Одночасно неусвідомлення та відсутність вольової ознаки унеможливлюють притягнення особи до
відповідальності, навіть якщо її діяння за зовнішніми рисами схоже на правопорушення; прикладом може бути
вчинення правопорушення малолітньою чи душевнохворою особою.
Посилання
Україні: адміністративно-правовий аспект : моногра-
фія. Харків : ФОП Панов А.М., 2018. 510 с.
2. Малеин Н.С. Правонарушение: понятие,
причины, ответственность. Москва : Юрид. лит.,
1985. 192 c.
3. Скакун О.Ф. Теорія держави і права : Підруч-
ник. Харків : Консум, 2001. 656 с.
4. Мірошниченко Н.М. Щодо визначення поняття
«кримінальне правопорушення». Право і суспільство.
2015. № 6 (2). С. 153–157.
5. Теорія держави та права : навчальний посіб-
ник. / Є.В. Білозьоров, В.П. Власенко, О.Б. Горо-
ва, А.М. Завальний, Н.В. Заяць та ін. ; за заг. ред.
С.Д. Гусарєва, О.Д. Тихомирова. Київ : НАВС, Освіта
України, 2017. 320 с.
6. Адміністративне право України. Академічний
курс : підручник : у 2 т. / за заг. ред. В.Б. Авер’янова.
Київ : Юридична думка, 2004. Т. 1 : Загальна частина.
584 с.
7. Бородін І.Л., Бортнік В.А. Адміністративна
відповідальність : навчальний посібник. Київ :
Персонал, 2011. 136 с.
8. Адміністративне право України : підручник / за
заг. ред. Т.О. Коломоєць. Київ : Істина, 2008. 457 с.
9. Середа В.В., Назар Ю.С., Костовська К.М. Адмі-
ністративне право України (у схемах та коментарях) :
навчальний посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2016. 300 с.
10. Середа В.В., Кісіль З.Р., Кісіль Р.В. Адмі-
ністративне право : навчальний посібник. Львів :
ЛьвДУВС, 2014. 520 с.
11. Колпаков В.К. Склад адміністративного про-
ступку: поняття та види. Вісник кваліфікаційної комі-
сії суддів України. 2014. № 1. С. 8–12.