ПОНЯТТЯ ТА РОЛЬ ОРГАНІЗАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В РЕАЛІЗАЦІЇ ЮВЕНАЛЬНОЇ АНТИДЕВІАНТНОЇ КРИМІНОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ДЕРЖАВИ
Анотація
Статтю присвячено організаційним питанням запобігання ювенальній злочинності як проблемі загальнодер жавного характеру. Очікувати позитивної динаміки у зниженні рівня цього негативного явища у країні можна лише за умови практичного втілення конкретних заходів відповідної політики. Кримінологічні знання про харак терні риси й особливості деморалізації та криміналізації дітей зумовлюють проведення в державі не лише анти кримінальної, а й цілеспрямованої та ефективної ювенальної антидевіантної кримінологічної політики, необхід ною умовою якої є належне організаційне забезпечення діяльності державних органів і громадських об’єднань у сфері запобігання ювенальній злочинності. Емпіричною базою дослідження стали наукові праці вчених у галузі кримінології та адміністративного права. Завдяки поєднанню загальнонаукових і спеціальних методів пізнання, зокрема діалектичного, формально юри дичного, порівняльного аналізу й синтезу, авторові вдалося опрацювати наявний у правовій науці емпіричний матеріал та отримати власні наукові висновки, що корелюються з метою і завданнями статті. Зазначено, що розпорошеність (за численними напрямами та рівнями профілактики) завдань у сфері запобі гання ювенальній злочинності вимагає неабияких організаційних зусиль щодо забезпечення системної та ефек тивної діяльності різних за правовим статусом і набором повноважень суб’єктів та інших учасників цього процесу. Пропонується авторське визначення організаційного забезпечення діяльності державних органів і громад ських об’єднань у зазначеній сфері правовідносин. Наголошується на тому, що організаційне забезпечення має додатковий (допоміжний) характер стосовно безпосередньо кримінологічної (запобіжної) діяльності суб’єктів запобігання ювенальній злочинності, проте є обов’язковою та необхідною умовою для ефективної реалізації юве нальної антидевіантної (кримінологічної) політики в державі. Ключові слова: дитина, правопорушення, ювенальна злочинність, запобігання, організаційне забезпечення, державна політика.
Посилання
2. Барановский Н. А. Антидевиантная политика: теория и социальная практика. Минск : Беларуская навука, 2011. 271 с.
3. Ensuring the rights and legitimate interests of children as participants in public relations / M. Veselov, T. Rekunenko, R. Pylypiv, N. Khmelevska, M. Korol. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. 2021. Vol. 11. Issue 1. P. 365–368. URL: http://www. magnanimitas.cz/ADALTA/1101/PDF/1101.pdf.
4. Veselov M. Administrative and legal ensure of “the best interests of the child” in the field of junior justice. Public Administration and Law Review. 2020. Issue 3. P. 49–56. URL: https://doi.org/10.36690/ 2674 5216 2020 3 49 (дата звернення: 29.09.2021).
5. Голіна В. Об’єкт запобігання злочинності як фундаментальна кримінологічна проблема. Проблеми законності. 2017. № 138. С. 150–160. URL: https:// doi.org/10.21564/2414 990x.138.103952 (дата звер нення: 29.09.2021).
6. Криминология : учебник для вузов / под ред. В. Малкова. 2 е изд., перераб. и доп. Москва : ЗАО «Юстицинформ», 2006. 528 с.
7. Джужа А., Сюравчик В. Міжнародні правові норми – правова база запобігання ювенальній злочин ності. Актуальні проблеми захисту прав людини, яка перебуває в конфлікті зі законом, крізь призму право вих реформ : збірник матеріалів VI міжнародної науко во практичної конференції, м. Київ, 25 жовтня 2018 р. Київ : Ін т кримінально виконавчої служби ; ФОП Кан диба Т.П., 2018. С. 59–63.
8. Джужа О. Кримінологічна ювенологія: понят тя, предмет, система. Роль правоохоронних органів у формуванні держави в умовах євроінтеграції : збірник наукових праць. Київ, 2015. С. 10–12. URL: http:// elar.naiau.kiev.ua/jspui/handle/123456789/8284 (дата звернення: 29.09.2021).
9. Закалюк А. Курс сучасної української криміно логії: теорія і практика : у 3 кн. Київ : Ін Юре, 2007. Кн. 1 : Теоретичні засади та історія української кримі нологічної науки. 424 с.
10. Веселов М., Іщенко І. Міжнародна практи ка діяльності поліції у сфері ювенальної превенції. Вісник Київського національного університету іме ні Тараса Шевченка. Серія «Юридичні науки». 2018. № 2(107). С. 12–16.
11. Лещух А. Діяльність органів місцевого само врядування у сфері профілактики адміністративних правопорушень: організаційно правове забезпечення : монографія. Львів : ЛьвДУВС, 2012. 292 с. 12. Литвинов О., Гладкова Є. Суб’єкти протидії злочинності як правоохоронні корпорації. Вісник Кри мінологічної асоціації України. 2019. № 1(20). С. 90–98.
13. Поволоцька С. Діяльність органів внутрішніх справ по профілактиці правопорушень серед непо внолітніх (адміністративно управлінське досліджен ня) : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07 ; Наці ональний університет внутрішніх справ. Харків, 2005. 20 с.
14. Свірін М. Класифікація суб’єктів запобіжної діяльності в Україні. Кримінально виконавча систе ма: Вчора. Сьогодні. Завтра. 2017. № 1(1). С. 92–106.
15. Приймаченко Д., Ігонін Р. Співвідношення понять «організаційне забезпечення судів», «орга нізаційне управління в судах» та «судове управлін ня». Слово Національної школи суддів України. 2013. № 1(2). С. 57–66.
16. Криминология: Общая часть : учебник / под общ. ред. Ф. Зиннурова. Казань : КЮИ МВД России, 2019. 358 с
17. Гачак Величко Л. Адміністративно право ве регулювання профілактики правопорушень серед неповнолітніх : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07 ; Національний університет «Львівська полі техніка». Львів, 2021. 22 с.
18. Жукова Т. Правова система Італії, струк турні елементи кримінального права щодо непо внолітніх в Україні та Італії. Держава і право. 2009. Вип. 44. С. 496–502.
19. Чиркун О. Ювенальные технологии в профи лактике правонарушений несовершеннолетних. Ярос лавский педагогический вестник. 2013. № 2. Т. II : Психолого педагогические науки. С. 14–17. 20. The Role of a Lawyer’s Request as a Means of Legal Communication in the Field of Human Rights Advocacy / M. Pohosian, M. Horodetska, M. Veselov, D. Pylypenko, O. Banchuk Petrosova. Cuestiones Políticas. 2021. Vol. 39. № 70. P. 465–484. URL: https://doi. org/10.46398/cuestpol.3970.28 (дата звернення: 29.09.2021).