ДІЯЛЬНІСТЬ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИ ЯК ПОЗАБЮДЖЕТНОГО ЦІЛЬОВОГО ФОНДУ У КОНТЕКСТІ РЕФОРМУВАНЬ ПЕНСІЙНОЇ СИСТЕМИ

  • А. В. Марущак
Ключові слова: Пенсійний фонд України, позабюджетний цільовий фонд, пенсія, накопичувальна система загальнообов’язкового державного пенсійного забезпечення, солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного забезпечення

Анотація

   Наукове дослідження присвячено аналізу діяльності Пенсійного фонду України як позабюджетного цільового фонду у контексті сучасних перетворень, пов’язаних із пенсійною реформою в Україні. Розглядаються основні концепції та окреслюється концептуальна база аналізу наявних систем пенсійного забезпечення. Досліджено наукові праці вітчизняних дослідників та нормативно-правові акти, що регулюють правові відносини з пенсійного забезпечення.
   Встановлено, що солідарна система працює за принципом солідарності поколінь: покоління, що працює, платить за тих, хто вже вийшов на пенсію. Встановлено, що беззаперечною перевагою солідарної системи є те, що держава може забезпечити пенсії таким категоріям населення, які не в змозі її самостійно забезпечити собі. Така
пенсія є основною у багатьох країнах, але через збільшення тривалості життя та поступове старіння населення вона перестає справлятися з поставленим завданням. Тих, хто працює і здійснює стабільні відрахування до Пенсійного фонду, стає дедалі менше, а пенсіонерів – усе більше. Зазначено, що така тенденція пов’язана з тіньовою економікою, томубільшість розвинених країн змушена реформувати пенсійні системи, щоб зберегти гідний розмір пенсій для своїх громадян.
   Зазначено, що накопичувальна система є протилежною розподільчій: особам пенсійного віку нараховуються пенсійні виплати не за рахунок відрахувань працюючої частини населення, а вона самостійно формує суму свої пенсійних виплат у майбутньому, поки працює. Протягом життя людина або її роботодавець робить відрахування із зарплати, ці гроші інвестуються та приносять дохід. Перевага полягає в тому, що на таку систему менше впливають демографічні тенденції. Навіть навпаки: оскільки люди залишаються активними та працездатними до похилого віку, вони можуть довше накопичувати, в результаті чого можуть сформувати собі пенсію більшого розміру. Недолік полягає в тому, що люди з низьким доходом не зможуть відкладати достатньо і згодом на пенсії перейдуть до вкрай уразливої соціальної групи населення.
   Досліджується сучасний стан пенсійного забезпечення в Україні. Дослідження показує стійку глобальну тенденцію до впровадження накопичувальної системи пенсійного забезпечення. У статті окреслено передумови здійснення такого переходу. Визначено недоліки солідарної та накопичувальної систем загальнообов’язкового державного пенсійного забезпечення.

Біографія автора

А. В. Марущак

кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права

Посилання

1. Гнатовська А. І. Реалізація принципу децентралізації при наданні соціальних послуг. Правова система України: сучасний стан та актуальні проблеми : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса, 25 квітня 2018 р. Одеса, 2018. С. 29–32.
2. Конституція України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#n4690(дата звернення: 16.11.2021).
3. Олексій У. О. Фінансово-правовий аспект парламентського контролю за публічними фінансами : дис. …докт. філос. : спец. 081 «Право» ; Національний університет «Одеська юридична академія». Одеса, 2020. 223 с.
4. Латковський П. П. Фонди коштів та їх значення для фінансової системи держави. Законодавство України: історія розвитку, соціальна обумовленість, якість, застосування та вдосконалення : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Запоріжжя, 5–6 грудня 2014 р. Запоріжжя, 2014. С. 133–135.
5. Про затвердження положення про Пенсійний фонд України : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 р. № 280. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280-2014-%D0%BF#Text (дата звернення:16.11.2021).
6. Слатвінська М. О. Проблеми функціонування позабюджетних обов’язкових цільових фондів в Україні. East European Scientific Journal. 2019. № 1(41). P. 1. С. 23–31.
7. Історія створення Пенсійного фонду України URL: https://www.pfu.gov.ua/cn/1737-historypfu (дата звернення: 17.11.2021).
8. Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування : Закон України від 9 липня 2003 р. № 1058-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1058-15#n170 (дата звернення: 16.11.2021).
9. Латковська Т. П. Проблеми фінансово-правового режиму дієвості пенсійної системи України. Інтелектуальна власність і право на шляху до сталого розвитку України : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 23 квітня 2021 р.).Київ, 2021.
10. Проєкт Закону про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення. URL:http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=71860 (дата звернення: 16.11.2021).
11. Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року : Постанова Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 179.URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021%D0%BF#n25 (дата звернення: 16.11.2021).
12. Скуратівський В. А., Трощинський В. П., Лібанова Е. М. Управління соціальним і гуманітарним розвитком : навчальний посібник : у 2 ч. Київ : НАДУ,2009. Ч. 1. 456 с.
13. Кравченко М. В. Накопичувальна пенсійна система як інструмент соціального захисту громадян. Державне управління: теорія і практика. 2010. С. 1–7.
14. Жайворонок І. Р. Державне регулювання системи пенсійного забезпечення : дис. … канд. екон.наук : спец. 08.00.03 «Економіка та управління національним господарством» ; Національний університет «Львівська політехніка». Львів, 2021. 234 с.
Опубліковано
2022-02-06
Розділ
Статті