ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРИНЦИПІВ ЗДІЙСНЕННЯ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА

  • Є. М. Чорний
Ключові слова: державно-приватне партнерство, концесії, принципи, бюджетне планування, підзвітність, відкритість, сталий розвиток

Анотація

Стаття присвячена дослідженню наявної в Україні проблеми відсутності деяких законодавчих актів щодо регулювання державно-приватного партнерства та концесій як форми державно-приватного партнерства. В основу дослідження покладено пошук та аналіз міжнародної практики застосування принципів державно-при- ватного партнерства. Автором досліджено як погляди вітчизняних науковців на це питання, так і рекомендації Європейської економічної комісії стосовно покращення регулювання державно-приватного партнерства, збільшення його ефективності, впровадження нових принципів та правових моделей. Водночас було проаналізовано політики міжнародних фінансових установ, зокрема Європейського банку реконструкції та розвитку, щодо наявних підходів до державно-приватного партнерства та фінансування, консультування стосовно розвитку транспортного сектору України загалом. Під час дослідження автором виявлено відсутність регулювання деяких
принципів державно-приватного партнерства та умов їх реалізації.
   У статті також висвітлено законопроєкти, які можуть стати рушієм багатьох проєктів у сфері державно-приватного партнерства та концесій як його форми. Водночас урегулювання багатьох питань шляхом ухвалення наявних на момент написання статті законопроєктів є недостатнім. Таким чином, у статті висвітлено питання та принципи, які потребують додаткового законодавчого регулювання для покращення інвестиційної привабливості державно-приватного партнерства в транспортному секторі загалом.
   Автор доходить висновку про необхідність імплементації багатьох таких принципів, які є усталеними у практиці інших країн, у вітчизняне законодавство про державно-приватне партнерство та концесії. Такі принципи включать принцип відкритості, принцип «добросовісної поведінки», принцип прозорості, принцип підзвітності, принцип сталого розвитку, принцип довгострокового бюджетного планування державного партнера. Зазначено, що в умовах відсутності регулювання цих принципів та умов їх реалізації наявні практичні проблеми щодо реалізації проєктів у сфері державно-приватного партнерства, а саме фінансування приватними партнерами проєктів у сфері державно-приватного партнерства та гарантування фінансовими інституціями ризиків, покладених на приватного партнера.

Біографія автора

Є. М. Чорний

аспірант кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права

Посилання

1. Сухих В., Руденко М., Оборина Е. К вопросу о понятии и сущности государственно-частного партнерства. Научно-технические ведомости СПбГПУ. Серия: Экономические науки. 2013. № 2(168). С. 97.
2. Лебеда Т., Запатріна І. Державно-приватне партнерство як фактор економічного зростання та проблеми його розвитку в Україні. Економіст. 2011. № 3. С. 30.
3. Система представництва інтересів соціальних груп в Україні: інституалізація механізмів : аналітична доповідь. Київ : Національний інститут стратегічних досліджень, 2012. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2013-01/sys_predstav-5cdc3.pdf (дата звернення: 05.12.2021).
4. Стан здійснення ДПП в Україні : статистичні показники. Київ : Міністерство економіки України, 2021. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/ Detail?lang=uk-UA&id=9fc90c5e-2f7b-44b2-8bf1-1ffb7 ee1be26&title=StanZdiisnenniaDppVUkraini&isSpecial=true (дата звернення: 05.12.2021).
5. Родічкіна А. Інтерв’ю регіонального менеджера Міжнародної фінансової корпорації (IFC) з питань ДПП у Європі Мехіти Фанні Сілли та заступника голови ЄБРР в Україні Марка Магалецького. Київ : Інтерфакс Україна. URL: https://en.interfax.com.ua/news/interview/779293.html (дата звернення: 05.12.2021).
6. Про державно-приватне партнерство : Закон України від 1 липня 2010 року № 2404-VI. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text(дата звернення: 05.12.2021).
7. Про концесію : Закон України від 3 жовтня 2019 року № 155-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-IX#Text (дата звернення: 05.12.2021).
8. Палажченко К. Нормативно-правова характеристика державно-приватного партнерства у сфері надання освітніх послуг. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 19. С. 149–154. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/19_2021/26.pdf (дата звернення: 05.12.2021).
9. Практичні рекомендації з питань ефективного управління у сфері державно-приватного партнерства / Європейська економічна комісія ООН. 2008.URL: https://unece.org/DAM/ceci/publications/ppp_r.pdf (дата звернення: 05.12.2021).
10. Порти «Херсон» і «Ольвія» остаточно передадуть у концесію до кінця року. Економічна правда. 2021. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2021/10/7/678533 (дата звернення: 05.12.2021).
11. Екологічна та соціальна політика Європейського банку реконструкції та розвитку / Європейський банк реконструкції та розвитку. Лондон : Міжнародний фінансово-кредитний інститут, 2014. URL:https://www.ebrd.com/downloads/research/policies/esp-ukrainian.pdf1 (дата звернення: 05.12.2021).
12. Бюджетний кодекс : Закон України від 8 липня 2010 року № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (дата звернення: 05.12.2021).
13. Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо врегулювання бюджетних відносин під час реалізації договорів, укладених в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійних договорів : Проєкт Закону від 17 лютого 2021 року № 5090. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=71124 (дата звернення:
05.12.2021).
14. Законопроєкт № 5090, прийнятий Верховною Радою України в першому читанні 20 травня 2021 року. Ліга: Закон. 2021. URL: https://jurliga.ligazakon.net/ analitycs/207232_udoskonalennya-pravovogoregulyuvannyaderzhavno-pdtrimki-dpp-ta-kontsesyuridichniy-
analz-zakonoproktu--5090 (дата звернення:05.12.2021).
Опубліковано
2022-02-06
Розділ
Статті