ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРИНЦИПІВ ЗДІЙСНЕННЯ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА
Анотація
Стаття присвячена дослідженню наявної в Україні проблеми відсутності деяких законодавчих актів щодо регулювання державно-приватного партнерства та концесій як форми державно-приватного партнерства. В основу дослідження покладено пошук та аналіз міжнародної практики застосування принципів державно-при- ватного партнерства. Автором досліджено як погляди вітчизняних науковців на це питання, так і рекомендації Європейської економічної комісії стосовно покращення регулювання державно-приватного партнерства, збільшення його ефективності, впровадження нових принципів та правових моделей. Водночас було проаналізовано політики міжнародних фінансових установ, зокрема Європейського банку реконструкції та розвитку, щодо наявних підходів до державно-приватного партнерства та фінансування, консультування стосовно розвитку транспортного сектору України загалом. Під час дослідження автором виявлено відсутність регулювання деяких
принципів державно-приватного партнерства та умов їх реалізації.
У статті також висвітлено законопроєкти, які можуть стати рушієм багатьох проєктів у сфері державно-приватного партнерства та концесій як його форми. Водночас урегулювання багатьох питань шляхом ухвалення наявних на момент написання статті законопроєктів є недостатнім. Таким чином, у статті висвітлено питання та принципи, які потребують додаткового законодавчого регулювання для покращення інвестиційної привабливості державно-приватного партнерства в транспортному секторі загалом.
Автор доходить висновку про необхідність імплементації багатьох таких принципів, які є усталеними у практиці інших країн, у вітчизняне законодавство про державно-приватне партнерство та концесії. Такі принципи включать принцип відкритості, принцип «добросовісної поведінки», принцип прозорості, принцип підзвітності, принцип сталого розвитку, принцип довгострокового бюджетного планування державного партнера. Зазначено, що в умовах відсутності регулювання цих принципів та умов їх реалізації наявні практичні проблеми щодо реалізації проєктів у сфері державно-приватного партнерства, а саме фінансування приватними партнерами проєктів у сфері державно-приватного партнерства та гарантування фінансовими інституціями ризиків, покладених на приватного партнера.
Посилання
2. Лебеда Т., Запатріна І. Державно-приватне партнерство як фактор економічного зростання та проблеми його розвитку в Україні. Економіст. 2011. № 3. С. 30.
3. Система представництва інтересів соціальних груп в Україні: інституалізація механізмів : аналітична доповідь. Київ : Національний інститут стратегічних досліджень, 2012. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2013-01/sys_predstav-5cdc3.pdf (дата звернення: 05.12.2021).
4. Стан здійснення ДПП в Україні : статистичні показники. Київ : Міністерство економіки України, 2021. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/ Detail?lang=uk-UA&id=9fc90c5e-2f7b-44b2-8bf1-1ffb7 ee1be26&title=StanZdiisnenniaDppVUkraini&isSpecial=true (дата звернення: 05.12.2021).
5. Родічкіна А. Інтерв’ю регіонального менеджера Міжнародної фінансової корпорації (IFC) з питань ДПП у Європі Мехіти Фанні Сілли та заступника голови ЄБРР в Україні Марка Магалецького. Київ : Інтерфакс Україна. URL: https://en.interfax.com.ua/news/interview/779293.html (дата звернення: 05.12.2021).
6. Про державно-приватне партнерство : Закон України від 1 липня 2010 року № 2404-VI. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text(дата звернення: 05.12.2021).
7. Про концесію : Закон України від 3 жовтня 2019 року № 155-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/155-IX#Text (дата звернення: 05.12.2021).
8. Палажченко К. Нормативно-правова характеристика державно-приватного партнерства у сфері надання освітніх послуг. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 19. С. 149–154. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/19_2021/26.pdf (дата звернення: 05.12.2021).
9. Практичні рекомендації з питань ефективного управління у сфері державно-приватного партнерства / Європейська економічна комісія ООН. 2008.URL: https://unece.org/DAM/ceci/publications/ppp_r.pdf (дата звернення: 05.12.2021).
10. Порти «Херсон» і «Ольвія» остаточно передадуть у концесію до кінця року. Економічна правда. 2021. URL: https://www.epravda.com.ua/news/2021/10/7/678533 (дата звернення: 05.12.2021).
11. Екологічна та соціальна політика Європейського банку реконструкції та розвитку / Європейський банк реконструкції та розвитку. Лондон : Міжнародний фінансово-кредитний інститут, 2014. URL:https://www.ebrd.com/downloads/research/policies/esp-ukrainian.pdf1 (дата звернення: 05.12.2021).
12. Бюджетний кодекс : Закон України від 8 липня 2010 року № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (дата звернення: 05.12.2021).
13. Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо врегулювання бюджетних відносин під час реалізації договорів, укладених в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійних договорів : Проєкт Закону від 17 лютого 2021 року № 5090. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=71124 (дата звернення:
05.12.2021).
14. Законопроєкт № 5090, прийнятий Верховною Радою України в першому читанні 20 травня 2021 року. Ліга: Закон. 2021. URL: https://jurliga.ligazakon.net/ analitycs/207232_udoskonalennya-pravovogoregulyuvannyaderzhavno-pdtrimki-dpp-ta-kontsesyuridichniy-
analz-zakonoproktu--5090 (дата звернення:05.12.2021).