ТЕОРЕТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПОВНОВАЖЕНЬ ДЕРЖАВНОЇ ФІСКАЛЬНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
Анотація
У статті досліджуються науково-правові характеристики Державної фіскальної служби України та здійснений теоретико-правовий аналіз її функцій та повноважень. Доведено, що Державна фіскальна служба є органом публічного адміністрування, яке вона здійснює у сфері фінансів. Досліджені нормативно-правові акти, що регламентують діяльність Державної фіскальної служби, та розглянуто основні наукові концепції її діяльності. Доведено, що повноваженням ДФС притаманна ознака дискреційності. Обґрунтовано, що з-поміж повноважень ДФС можна виділити контрольні, експертно-аналітичні, превентивні, правопоновлюючі. Своєю чергою контрольні повноваження можна класифікувати залежно від сфери здійснення контролю: повноваження у сфері податкового контролю, бюджетного контролю та митного контролю. До функцій ДФС віднесено контрольну, експертно-аналітичну, прогностичну, превентивну та функцію фіскального адміністрування. Державна фіскальна служба України відіграє значну роль у реалізації державної політики у кількох сферах. Зокрема, це стосується і сфери публічного адміністрування. Державна фіскальна служба України є органом публічного адміністрування, який здійснює свою діяльність за допомогою своїх територіальних органів та спеціалізованих департаментів. Публічне адміністрування нею здійснюється у сфері фінансів. За допомогою повноважень Державної фіскальної служби України здійснюється управління, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері фінансів. Дослідження сфер діяльності, завдань, функцій та повноважень Державної фіскальної служби України є досить актуальним, оскільки протягом останніх років Україна прагне відповідати сучасним змінам, що відбуваються у світовій спільноті, і проводить реформи у власній владній та правовій сферах. Завдяки таким реформам Державна фіскальна служба України і була утворена. Публічне адміністрування у сфері фінансів здійснюється за допомогою системи державних органів, які є суб'єктами публічного адміністрування. До них можна віднести Державну казначейську службу України, Міністерство фінансів України, Державну податкову службу України, Державну службу фінансового моніторингу України, Державну фіскальну службу тощо.
Посилання
2. Больбіт Ю.Л. Державна фіскальна служба України як об'єкт державного контролю. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2014. Вип. 29(2.3). С. 94-97.
3. Драго Р. Административная наука. / пер. с франц. Л. Энтина под ред. и послесл. Б.М. Лазарева. Москва : Прогресс, 1982. 245 с.
4. Митний кодекс України : Кодекс України від 13.03.2012 № 4495-VI. Відомості Верховної Ради України. 2012. № 44-45, № 46-47, № 48, ст. 552.
5. Ногина О.А. Налоговый контроль: вопросы теории. Санкт-Петербург : Питер, 2002. 150 с.
6. Податковий кодекс України : Кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 13-14, № 15-16, № 17, ст. 112
7. Про державну фіскальну службу: Постанова Кабінету Міністрів України; Положення від 21.05.2014 № 236.
8. Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні: Закон України від 26.01.1993 № 2939-XII. Відомості Верховної Ради України. 1993. № 13. Ст.110
9. Русско-английский словарь / под общим руководством проф. А.И. Смирницкого. Москва : Рус. яз, 2001. 768 с.
10. Селюков Ф., Ремнев В.И. Социалистическая законность в государственном управлении. Социалистическая законность. Москва : Известия, 1980, № 5. С. 78-79.
11. Федчук С.І. Проблеми визначення дискреційних повноважень органів державної фіскальної служби України. Трансформація фіскальної політики України в умовах Євроінтеграції : зб. наук. праць за матеріалами ІХ науково-практичної інтернет-конференції. Ірпінь, 2017. С. 58-60.
12. Хмельков А.В. Державний фінансовий контроль : навч. посіб. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013. 549 с.
13. Чорна А.М. До проблеми співвідношення понять «завдання» та «функції» Державної фіскальної служби України. Право і Безпека. 2015. № 2. С. 75-80.