ПРОБЛЕМА ІНДИВІДУАЛІЗМУ У ДОФІЛОСОФСЬКОМУ ПЕРІОДІ АНТИЧНОСТІ: ФІЛОСОФСЬКО-ПРАВОВИЙ ПІДХІД
Анотація
У статті досліджується дофілософський період Античності, який характеризувався чіткою детермінацією людської поведінки, адже вважалося, що людська істота не має власної долі, оскільки існує безособова сила -доля. Тому щастя чи нещастя, успіх чи поразка не залежать від етичної сторони її вчинків, адже її дії, бажання визначаються механічно, а сам індивід не є мислячою, діяльною істотою.
Встановлено, що людина не була відокремлена у дофілософській традиції як «одинична» категорія, оскільки цілковито підпорядковувалася домінуванню категорії «загального», що характерно для космоцентричної парадигми.
Акцентується увага на тому, що гомерівський епос здійснив своєрідну революцію у суспільній свідомості античних громадян, адже завдяки йому відбулося вивільнення індивідуальної свідомості з колективної. «Відкриття» індивіда відбувалося спершу у гомерівському епосі, однак це дало поштовх до усвідомлення свого «я» у філософії права і звичайній людині, а не лише гомерівському герою. В межах цієї інтерпретації склалося твердження початку справедливості, законності і полісного життя.
Формулюється висновок про те, що в епосі можна віднайти філософсько-правові ідеї, які стали основою подальшого розвитку індивідуалізму. До них належать епічні герої, наділені особистісними рисами; герой може діяти з урахуванням власних інтересів, ставлячи перед собою власні цілі, тобто він здатний до самовизначення, в тому числі правового; усвідомлення зумовленості своєї долі надає герою можливість власного правового вибору; відокремлення категорії «одиничного» у структурі особистості; герой завжди мислиться в однині, що є підтвердженням його індивідуальності; правові вчинки людини індивідуально-мотивовані; ідея вольової участі у здійсненні свого призначення; героїзм - це драматичний шлях боротьби за самобутність.
Посилання
2. Грищук О.В. Філософія конституційних цінностей : монографія. Київ : «Компанія ВАІТЕ». 2019. 416 с.
3. Петрихин А.В. Гуманизм как социокультурный процесс противостояния ценностно-мировоззренческих форм гуманности : дисс. канд. философ. наук: 09.00.11; Место защиты: Краснодарский университет МВД России. Краснодар, 2014. 161 с.
4. Шульженко Ф.П., Андрусяк Т.Г. Історія політичних і правових учень [Електронний ресурс]. Київ : Юрінком Інтер, 1999. 304 с. URL: https://studfile.net/preview/5650393/.
5. Омельчук О.М. Зародження і розвиток уявлень про поведінку людини в античній філософії. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія: Юридична. Львів, 2011. Вип. 1. С.169-180.
6. Шевченко З.В. Індивідуалізм як складник розвитку демократії : дис. канд. юрид. наук: 09.00.03. Київ, 2005. 228 с.
7. Бачинин В.А. Философия права и преступления. Харьков, 1999. 607 с.
8. Кузнєцов В.І. Філософія права. Історія та сучасність : Навчальний посібник. Київ : ВД «Стилос»: ПЦ «Фоліант», 2003. 382 с.
9. Козлов В.С., Соколов С.В. История политических и правовых учений : Учебное пособие. Минск : «БИП-С «Плюс». 2009. 527 с.
10. Лосев А.Ф. История античной эстетики. Ранняя классика (в 8 томах). Т. 1. Москва : ACT; Х. : Фолио, 2000. 624 с.
11. Овдиенко В.И. Проблема свободы воли в античной философии: 09.00.03 : дис. ... канд. филос. наук: 09.00.03. Краснодар, 2006. 171 с.
12. Кессиди Ф. От мифа к логосу: становление греческой философии / Отв. ред. А.Е. Зимбули. 2-е изд., испр. доп. СПб : Алетейя, 2003. 360 с.
13. Грищук О.В., Добош З.А. Конвергенція справедливості і права: філософсько-правовий аспект : [монографія]. Хмельницький : Хмельницький університет управління та права, 2013. 268 с.